Petits grans sentinelles

Actualitat
  • L’escola Madrenc de Vilablareix, única de la demarcació que forma part de les Escoles Sentinella
  • Els alumnes exposaran les conclusions del treball de recerca fet sobre la mascareta en el congrés virtual del 3 de juny

Una banderola, a l’exterior de l’escola Madrenc de Vilablareix, amb 314 alumnes i 25 docents de plantilla, destaca que el centre d’infantil i primària forma part del projecte d’Escoles Sentinella. Impulsat pels departaments de Salut i Educació té com a objectiu monitorar i avaluar la pandèmia de la Covid-19 en l’àmbit escolar a partir del seguiment a 26 centres. El projecte, que té una durada de dos cursos, s’ha iniciat en set escoles i en el cas de les comarques gironines, la Madrenc de Vilablareix és l’única que en forma part. Educació va triar els centres segons els criteris establerts per Salut.

Fases del projecte:

En la primera fase es van recollir mostres biològiques de l’alumnat i del personal de l’escola. A l’escola Madrenc de Vilablareix, les proves PCR per frotis nasal es van fer al febrer. També se’ls va fer un test d’anticossos. La directora de l’escola Madrenc, Maria Coll, va explicar que van participar a les proves un 41,71% dels alumnes, el 100% del personal no docent i un 91% dels docents. Coll recorda que la participació és voluntària. La segona fase té a veure amb les condicions estructurals i ambientals dels centres. La directora Maria Coll va assenyalar que una tècnica ambiental els va deixar instal·lats aparells de CO2 en algunes aules. Durant una setmana, cada dia i cada deu minuts, els alumnes registraven el nivell de CO2, de temperatura i humitat, a l’aula. A banda del registre, també es va fer treball a classe; els alumnes van confeccionar unes gràfiques dels resultats. El projecte Escoles Sentinella inclou treballar la pandèmia com a assignatura.

L’última fase és la de recerca participativa que en el cas de Vilablareix han realitzat els alumnes de 5è i 6è. Dels temes proposats per a la recerca, els escolars van escollir la mascareta. Aquest treball també ha inclòs la participació de les famílies. Els alumnes presentaran les recomanacions sobre el tema escollit als investigadors i responsables polítics en el congrés virtual del 3 de juny. Abans d’iniciar el projecte es va facilitar un qüestionari a tot el personal, docent i no docent, i les famílies per saber el nivell de coneixement i com es vivia la pandèmia.

La directora Maria Coll valorava molt positivament ser Escola Sentinella “per poder ajudar a solucionar la Covid” i insistia en l’acompanyament que al llarg d’aquest primer curs ha tingut dels responsables del projecte. Amb vista al setembre, es continuarà fent seguiment amb proves PCR. El cribratge sentinella, que incloïa proves d’anticossos, ha permès sabers quins mestres i alumnes tenien anticossos i els ha estat útil quan s’ha hagut de confinar classes: “Hem disposat d’una informació extra que no hauríem tingut”, afegia la directora. També va recalcar la col·laboració de les famílies al llarg del curs a més de l’adaptació dels nens a les mascaretes. Per contra, han hagut de deixar de fer projectes que barrejaven nivells del curs inicial.

 

Font: El Punt Avui – Gemma Busquets Ros